Nämä ”Yleiset ehdot” koskevat Bonnier News Finlandin Palvelun tarjoamista Mainostajalle, ja ovat Tilausvahvistuksen liite.
1. Määritelmät
”Mainostaja” tarkoittaa Bonnier News Finlandin, Tilausvahvistuksesta ilmenevää asiakasta; ”Sopimus” tarkoittaa yhdessä Tilausvahvistusta, näitä Yleisiä ehtoja ja muita sovellettavia liitteitä; ” Bonnier News Finland” tarkoittaa Bonnier News Finland AB:tä, y-tunnus 1460613-4 , jonka osoite on Hovioikeudenpuistikko 23, 65100 Vaasa ; ”Luottamukselliset tiedot” tarkoittaa kohdassa 10.1 määriteltyä tietoa; ”Tilausvahvistus” tarkoittaa tilausvahvistusta, jonka Bonnier News Finland toimittaa Mainostajalle; ”Osapuoli” tarkoittaa Mainostajaa ja Bonnier News Finlandia erikseen ja ”Osapuolet” tarkoittaa niitä yhdessä; ”Tekniset materiaalimäärittelyt” tarkoittaa Bonnier News Finlandin kulloinkin toimittamia teknisiä materiaalimäärittelyjä; ”Palvelu” tarkoittaa Tilausvahvistuksesta ilmenevää mainosta tai kampanjaa; ja ”Tavaramerkit” tarkoittaa nimiä, eli Bonnier News Finlandin tai sen konserniyhtiöiden tai sidosyritysten julkaisemia ja/tai omistamia sanomalehtiä, aikakauslehtiä, podcasteja jne., sekä muita ajoittain Bonnier News Finlandin mainostarjontaan kuuluvia nimiä.
2. Mainosmateriaali
2.1 Mainosmateriaalin on oltava perillä Bonnier News Finlandilla tai Bonnier News Finlandin nimeämällä henkilöllä täydellisenä ja riittävässä kunnossa kulloinkin voimassa olevien Teknisten materiaalimäärittelyjen mukaisesti viimeistään Tilausvahvistuksessa mainittuna päivänä.
2.2 Jos mainosmateriaali toimitetaan myöhässä tai puutteellisesti, mainosta ei välttämättä voida toteuttaa. Tällaisesta aineistosta peritään voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.
3. Peruutukset
Mainostajan on tehtävä mainosten peruutukset kirjallisesti, ja ne on osoitettava vastuulliselle myyjälle sekä osoitteeseen [email protected] digitaalisten kampanjoiden osalta. Jos Mainostajan on peruutettava tilattuja mainoksia tai kampanjoita, noudatetaan seuraavaa:
● Display: Peruutusten on oltava perillä Bonnier News Finlandilla viimeistään seitsemän (7) arkipäivää ennen mainoksen tarkoitettua julkaisemispäivää. Seitsemän (7) arkipäivän määräajan jälkeen peruutetuista ilmoituksista veloitetaan täysi hinta.
● Vaikuttajat: Jos Mainostaja peruuttaa tilatun vaikuttajakampanjan sen jälkeen, kun Bonnier News Finland on lähettänyt Tilausvahvistuksen, Bonnier News Finlandilla on oikeus veloittaa koko sovittu hinta kyseisestä kampanjasta maksujen kattamiseksi.
● Native: Peruutusten on oltava perillä Bonnier News Finlandilla viimeistään neljätoista (14) arkipäivää ennen mainoksen julkaisemista. Neljäntoista (14) päivän määräajan jälkeen peruutetuista mainoksista veloitetaan täysi hinta. Jos Mainostaja peruuttaa Nativetilauksen viimeistään neljätoista (14) arkipäivää ennen mainoksen julkaisemista, mutta sen jälkeen, kun Bonnier News Finland on lähettänyt Tilausvahvistuksen, Bonnier News Finlandilla on oikeus veloittaa jo aloitetusta tuotannosta ja maksut.
● Painettu sanomalehti: Painetuissa sanomalehdissä julkaistavien mainosten peruutus/uudelleenvaraus on tehtävä ennen varauksen määräpäivää. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitetaan 50 % mainoksen hinnasta.
● Liitteet/esitteet: Peruutukset tai pyynnöt siirroista on tehtävä viimeistään viisi (5) viikkoa ennen varattua julkaisupäivää. Jos peruutus/siirto ilmoitetaan myöhemmin, veloitetaan 50 % sovitusta hinnasta.
● Painettu aikakausilehti: Jos tilattu ja vahvistettu mainos aikakausilehdissämme peruutetaan materiaalipäivän jälkeen, Bonnier News Finland pidättää oikeuden periä koko mainoshinnan. Mikäli peruutus tehdään myöhemmin kuin kaksikymmentäyksi (21) päivää ennen materiaalipäivää, peritään 75 % mainoshinnasta. Jos muovi tilataan yli kaksikymmentäyksi (21) päivää ennen materiaalipäivää, tulee Mainostajan maksaa siitä. Jos Mainostaja peruuttaa tilauksen sen jälkeen, kun Bonnier News
Finland on lähettänyt Tilausvahvistuksen ja tämä tilaus sisältää tuotannon, Bonnier News Finlandilla on oikeus veloittaa jo aloitetusta tuotannosta ja maksut.
4. Mainostajan vastuu
4.1 Mainostajan vastuulla on toimittaa mainosmateriaali ajallaan ja tuotettuna Bonnier News Finlandin Teknisten materiaalimäärittelyjen mukaisesti. Mikäli Mainostaja lataa mainosmateriaalia varoituksesta (keltainen tai punainen) huolimatta, Bonnier ei ota vastuuta mahdollisesta laadun puutteesta.
4.2 Mainostajan on määräajassa noudatettava Bonnier News Finlandin antamia mainosohjeita sekä avustettava Bonnier News Finlandia kysymyksissä ja mainosmateriaalin käsittelyssä.
4.3 Mainostaja on vastuussa mainoksen sisällöstä ja siitä, että mainos, mukaan lukien linkitetyt tiedot, ei loukkaa muiden oikeuksia, kuten tekijänoikeuksia, tavaramerkkioikeuksia tai muita immateriaalioikeuksia. Mainostaja vastaa kaikista kustannuksista, jotka aiheutuvat näiden oikeuksien hankkimisesta tai mainoksen käytöstä. Mainostaja on myös vastuussa siitä, että mainos on kulloinkin voimassa olevien lakien, säädösten ja virallisten päätösten, määräysten tai ohjeiden mukainen eikä riko niitä. Tämä koskee erityisesti markkinointilainsäädäntöä sekä alan sopimuksia, tapoja, ohjeita ja hyviä markkinointitapoja sekä markkinointia koskevia eettisiä periaatteita.
4.4 Mainostajan vastuulla on varmistaa, että mainos sisältää tiedot, joiden perusteella lukijan on helppo tunnistaa Mainostaja ja että kyseessä on mainos (mainosmerkinnät).
5. Oikeus kieltäytyä mainonnasta
5.1 Bonnier News Finlandilla on oikeus kieltäytyä julkaisemasta mainosta tai milloin tahansa sen jälkeen poistaa mainos ilman korvausta Mainostajalle, jos se ei täytä Teknisiä materiaalimäärittelyjä tai muita osapuolten välillä sovittuja vaatimuksia.
5.2 Bonnier News Finlandilla on oikeus kieltäytyä julkaisemasta mainosta tai milloin tahansa sen jälkeen poistaa mainos ilman korvausta Mainostajalle, jos Bonnier News Finlandilla on syytä uskoa, että mainos rikkoo lakia, asetusta tai viranomaisen päätöstä, on omiaan loukkaamaan muita, vahingoittaa Bonnier News Finlandin tai sen Tavaramerkkien mainetta, tai muilla vastaavilla perusteilla.
5.3 Mainostajaa muistutetaan myös siitä, että vastuullisella julkaisijalla on sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (430/2003) ja Suomen perustuslain (731/1999) nojalla aina ja ilman perusteita oikeus kieltäytyä julkaisemasta tilattua mainosta tai poistaa se myöhemmin.
5.4 Jos tilattua mainosta ei voida julkaista ja tämä johtuu Mainostajasta tai jostain sen puolella olevasta seikasta, Mainostaja on velvollinen maksamaan Bonnier News Finlandille mainoksen sovittua hintaa vastaavan summan. Bonnier News Finland ei ole koskaan vastuussa Mainostajalle siitä, että mainoksesta kieltäydytään tämän kohdan 5 nojalla.
6. Viat, vastuu ja vastuunrajoitukset
6.1 Bonnier News Finland toimittaa Palvelun kohtuullisella ammattitaidolla ja huolellisuudella, jota Bonnier News Finlandin toimialalla toimivalta palveluntarjoajalta voidaan odottaa. Ellei Sopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu, Palvelu toimitetaan ilman takuita.
6.2 Jos mainos on sijoitettu vääränä päivänä tai eri paikkaan kuin tilattu ja virhe johtuu Bonnier News Finlandin huolimattomuudesta, Mainostajalla on oikeus hinnanalennukseen enintään siihen määrään asti, joka vastaa mainoskustannuksia, jotka Mainostajan on maksettava Bonnier News Finlandille virheellisestä mainoksesta. Mainostaja ymmärtää ja hyväksyy, että tämä on Mainostajan ainoa oikeussuojakeino, jos mainoksessa on virhe.
6.3 Bonnier News Finland ei vastaa virheistä Mainostajan toimittamassa mainosmateriaalissa tai virheistä, jotka johtuvat mainosmateriaalin siirtämisestä Mainostajalta Bonnier News Finlandille, jos virhe ei johdu Bonnier News Finlandista. Lisäksi Bonnier News Finland ei vastaa mainoksen julkaisematta jäämisestä tai virheistä, jotka johtuvat Bonnier News Finlandin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista tiedonsiirto-ongelmista.
6.4 Jos kyseessä on muu sopimusrikkomus kuin kohdassa 6.2 tarkoitettu virhe, Bonnier News Finlandin vastuu rajoittuu aina välittömiin vahinkoihin ja välittömiin kustannuksiin.
Korvausta saamatta jääneestä voitosta tai muusta välillisestä vahingosta tai menetyksestä ei makseta, paitsi jos Bonnier News Finland on toiminut törkeän huolimattomasti tai tahallisesti. Bonnier News Finlandin vahingonkorvausvastuu on joka tapauksessa rajoitettu enintään Mainostajan Bonnier News Finlandille Sopimuksen mukaisesti maksamiin todellisiin mainoskustannuksiin.
6.5 Mainostaja on velvollinen korvaamaan ja pitämään Bonnier News Finlandin vahingoittumattomana kaikista vahingoista ja kustannuksista, jotka aiheutuvat Bonnier News Finlandille Sopimuksen rikkomisesta sekä Mainostajan harjoittamasta markkinoinnista Sopimuksen nojalla, mukaan lukien kolmansien osapuolien vahingot, vaatimukset tai kustannukset esimerkiksi immateriaalioikeuksien tai muiden oikeuksien loukkausten johdosta.
7. Virhe ja reklamaatio
7.1 Jos Mainostaja haluaa vaatia hinnanalennusta mainoksen virheen johdosta kohdan 6.2 mukaisesti, Mainostajan on tehtävä reklamaatio väitetystä virheestä viimeistään kolmen (3) päivän kuluessa siitä, kun mainos julkaistiin tai olisi pitänyt julkaista. Reklamaatio on tehtävä kirjallisesti ja osoitettava vastuulliselle myyjälle ja osoitteeseen [email protected]. Jos Mainostaja ei tee reklamaatiota määräajassa, Mainostaja menettää oikeutensa vedota mainoksen virheeseen.
7.2 Ellei Bonnier News Finland saa mainosmateriaalia ajoissa ja edellä kohdissa 2.1 ja 4.1 mainittujen Teknisten materiaalimäärittelyjen mukaisesti, Mainostajalla ei ole oikeutta saada mainosvedosta ennen julkaisua eikä sillä ole oikeutta tehdä reklamaatiota julkaistusta mainoksesta, ja Mainostajalta veloitetaan Sopimuksen mukainen täysi hinta.
8. Hinnat ja maksaminen
8.1 Mainostajan on maksettava Palvelusta kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti Sopimuksen solmimishetkellä, ellei toisin ole erityisesti sovittu. Arvonlisävero ja mahdolliset muut verot lisätään hintaan. Bonnier News Finland pidättää oikeuden muuttaa hinnastoaan milloin tahansa.
8.2 Laskutuksen suorittaa Bonnier News Finland tai kyseinen Tavaramerkki, jossa mainokset on julkaistu. Maksuehto on neljätoista (14) päivää netto laskun päivämäärästä. Sähköinen lasku on maksuton. Mikäli kyse on HBL-, VN- ja BBL-sanomalehdistä ja lasku lähetetään paperilaskuna, lisätään 5 euron (alv 0 %) laskutuslisä. Muiden medioiden osalta paperilaskuun lisätään 5,65 euron laskutuslisä. Viivästystilanteissa peritään viivästyskorkoa korkolain (633/1982) mukaisesti. Bonnier News Finlandilla on myös oikeus itse tai kyseisen Tavaramerkin kautta periä Mainostajalta muistutusmaksu ja muita saatavan perintäkustannuksia sekä saatavien perinnästä annetun lain (513/1999) mukainen korvaus perintäkuluista.
8.3 Ellei toisin ole sovittu, Bonnier News Finlandilla tai kyseisellä Tavaramerkillä on oikeus vaatia ennakkomaksua.
8.4 Mahdolliset laskua koskevat reklamaatiot on tehtävä viipymättä ja viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa laskun päivämäärästä. Ellei Mainostaja tee reklamaatiota määräajassa, Mainostaja menettää oikeuden riitauttaa laskun.
9. Sopimuksen purkaminen
Bonnier News Finlandilla on oikeus purkaa Sopimus välittömästi ilman korvausvelvollisuutta Mainostajaa kohtaan, jos Mainostaja Bonnier News Finlandin kohtuullisen käsityksen mukaan rikkoo tai voidaan perustellusti epäillä rikkovan lakia tai sääntöjä, alan käytäntöjä tai hyvää tapaa ja moraalia, ja siten aiheuttavan Bonnier News Finlandille tai kyseiselle Tavaramerkille vahinkoa tai huonoa mainetta.
10. Salassapito
10.1 Osapuolet sitoutuvat pitämään salassa Sopimuksen sisällön ja olemassaolon sekä kaiken kirjallisen, suullisen ja muussa muodossa annetun tiedon, joka koskee toisen Osapuolen sisäisiä liiketoimia, taloustietoja, hintoja, liiketoimintasuunnitelmia, dataa ja muuta tietoa, jonka kyseinen Osapuoli on nimenomaisesti ilmoittanut olevan luottamuksellista tai jota voidaan muuten kohtuudella pitää luottamuksellisena (”Luottamuksellinen tieto”). Tämä salassapitovelvollisuus jatkuu senkin jälkeen, kun Sopimus on päättynyt, niin kauan kuin tieto pysyy luottamuksellisena.
10.2 Tämä Sopimuksen mukainen salassapitovelvollisuus ei kuitenkaan koske tietoa, joka:
(a) on julkista tai tulee yleiseen tietoon muulla tavalla kuin tämän Sopimuksen rikkomisen seurauksena,
(b) oli vastaanottavan Osapuolen tiedossa jo ennen kuin tämä sai tiedon toiselta
Osapuolelta, tai
(c) vastaanottava Osapuoli on saanut tiedon kolmannelta osapuolelta olematta kuitenkaan velvollinen pitämään tietoa salassa suhteessa tähän kolmanteen osapuoleen.
10.3 Mikäli jompikumpi Osapuoli on lain, pakottavan viranomaispäätöksen tai muun vastaavan pakottavan velvoitteen vuoksi velvollinen luovuttamaan Luottamuksellista tietoa kolmannelle osapuolelle, on toista Osapuolta viipymättä informoitava tästä sekä siitä, mitä tietoja aiotaan luovuttaa (mikäli tällainen toimenpide ei ole kielletty). Se Osapuoli, jolla on velvollisuus luovuttaa Luottamuksellista tietoa, rajoittaa luovutuksen koskemaan vain niitä tietoja, jotka ovat välttämättömiä velvoitteen täyttämiseksi. Selvennykseksi todettakoon, ettei tämä salassapitovelvoite estä Bonnier News Finlandia jakamasta tarpeellista Luottamuksellista tietoa kyseiselle Tavaramerkille Sopimuksen täyttämiseksi.
10.4 Bonnier News Finlandilla on aina oikeus luovuttaa Luottamuksellista tietoa sen konserniyhtiöilleen, sidosyrityksilleen ja yhteistyökumppaneilleen.
11. Henkilötietojen käsittely ja tiettyjen tietojen luovuttaminen
11.1 Mainostaja on tietoinen siitä, että Bonnier News Finland voi luovuttaa tietyt tiedot (kuten esimerkiksi Mainostajan yhteyshenkilöiden ja edustajien nimet ja yhteystiedot) konserniyhtiölleen, sidosyrityksilleen ja yhteistyökumppaneilleen. Mainostaja sitoutuu varmistamaan, että Mainostajan edustajat ovat tietoisia näiden tietojen luovuttamisesta, ja huolehtimaan siitä, että kukin henkilö antaa suostumuksensa tällaiseen käsittelyyn ja luovuttamiseen.
11.2 Tietoa henkilötietojen käsittelystä löytyy Bonnier News Finlandin tietosuojakeskuksesta osoitteessa.
12. Omistusoikeus mainosaineistoon
12.1 Bonnier News Finlandilla on omistusoikeus tarjous- ja mainosmateriaaleihin, jotka Bonnier News Finland on tuottanut tai muuten laatinut, ellei Osapuolten välillä ole erikseen muuta sovittu. Mainostajalla on oikeus käyttää Bonnier News Finlandin tuottamaa mainosta tai muuta materiaalia ainoastaan siinä tarkoituksessa, johon kyseinen mainos tai materiaali on tuotettu.
12.2 Bonnier News Finland lisensoi joissain tapauksissa kuvia kolmannelta osapuolelta, joita käytetään tarjous- ja mainosmateriaaleissa, jotka Bonnier News Finland on tuottanut Mainostajan puolesta. Mainostajalla ei ole oikeutta käyttää Bonnier News Finlandin hankkimia kuvia omaan tarkoitukseensa tai muuhun käyttöön kuin mihin Bonnier News Finland on antanut luvan.
12.3 Mitään tässä Sopimuksessa ei tule tulkita siten, että jompikumpi Osapuoli siirtäisi immateriaalioikeuksiaan toiselle Osapuolelle.
13. Ylivoimainen este
Bonnier News Finland ei vastaa Sopimuksen mukaisten velvoitteidensa täyttämättä jättämisestä tai vahingosta, joka johtuu siitä, että niiden täyttäminen estyy Bonnier News Finlandista riippumattomien olosuhteiden vuoksi, kuten uuden lainsäädännön, uusien viranomaismääräysten, sodan tai sodanuhan, kapinan, terrorismin, sabotaasin, luonnonkatastrofin, sähköntoimituksen tai yleisen tietoliikenneverkon häiriöiden taikka tulipalon tai vastaavan tai työtaistelutoimenpiteiden, kuten lakon, saarron, boikotin tai työsulun vuoksi.
14. Koko sopimus
Tämä Sopimus liitteineen muodostaa Osapuolten välisen koko sopimuksen kaikista tämän Sopimuksen kattamista seikoista. Kaikki kirjalliset tai suulliset sitoumukset ja vakuutukset, jotka on annettu ennen tätä Sopimusta, korvataan tämän Sopimuksen ja sen liitteiden sisällöllä.
15. Siirto
Sopimusta ei saa siirtää ilman toisen Osapuolen suostumusta. Bonnier News Finlandilla on kuitenkin aina oikeus siirtää oikeus vastaanottaa maksuja tämän Sopimuksen nojalla sekä oikeus siirtää Sopimus tai siitä johtuvat oikeudet ja velvoitteet mihin tahansa konserniyhtiöön, johon Bonnier News Finland milloin tahansa kuuluu, ilman Mainostajan erillistä lupaa.
16. Riidanratkaisu
16.1 Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.
16.2 Tästä Sopimuksesta johtuvat riidat ratkaistaan yleisessä tuomioistuimessa, ensimmäisenä asteena Pohjanmaan käräjäoikeus.
Viimeksi päivitetty 5.5.2025 /BN Legal
Be om offert
Genom att marknadsföra i våra kanaler når du dina befintliga kunder, skapar nya kundrelationer, stärker ditt varumärke och ökar din kännedom. Hör av dig redan i dag så skapar vi tillsammans en lyckad kampanj!
Pyydä tarjous
Markkinoimalla kanavissamme tavoitat nykyiset asiakkaasi, muodostat uusia asiakassuhteita, vahvistat tuotemerkkiäsi ja lisäät tunnettuuttasi. Ota yhteyttä jo tänään, niin toteutetaan yhdessä onnistunut kampanja!